CSS

Sunday, March 7, 2010

Muffin Coklat Chip Mini


Salam satu muffin.. ee tak bestnya..sangat lah elok dimulakan dengan assalamuaalaikum.. Dah pepagi buta ni masih melekat depan pc temankan hubby tengah wat kroje dengan pc die. Kelmarin ada berkesempatan buat muffin mini ni dan sangat seba salah nak entry muffin ni. Baru-baru ni ada terbace article dari satu blog yang saya follow pasal adab copy and paste resepi orang ni. Sangat bagus peringatan buat saya yang baru dalam dunia blog ni. Baru tahu seba sikit disiplin berblog dan nak ambik titik peluh hasil orang ni. Sebe salah tu bukan apa sebab masa menyalin resepi ni (dah lama dah) boleh lupa pulak nak tulis sumber dari mana. Kepada empunya resepi ni, ku doakan Allah jua membalas jasa kalian. Titik peluh kalian ku panjangkan lagi agar pahala kalian berterusan di bumi Allah ini. pss..lepas ni tobat dah, nak kena ingat tulis sumber dan link kan sekali yee...satu pengajaran buat kuu.


Bahan-bahannya:
100 gm telur(2 biji telur gred B)
75 gm gula perang
75 gm gula kastor (saya kurang jadi 55gm)
150 ml susu segar
150 ml minyak masak

250 gm tepung gandum
15 gm baking powder (saya letak setengah sudu makan)
15 gm serbuk koko
100 gm coklat chip

Caranya: Satukan telur, gula perang dan gula kastor dan kacau sebati. Kemudian masukkan minyak dan susu segar dan gaul rata. Dalam mangkuk lain, ayakkan tepung, baking powder dan koko bersama. Masukkan adunan tadi ke dalam tepung yang telah diayak. Kacau rata dan masukkan coklat chip dan ratakan. Masukkan adunan ke dalam piping bag dan picit ke dalam mini cup. Bakar pada suhu 190 C selama lebih kurang 9-10 minit.



Muffin ni sangat comel dan rasa yang sangat coklat. Saya dapati bila kita dah buat kecil-kecil muffin ni agak padat dan keras. Akan tetapi rasanya yang coklat dan comel membuatkan kanak-kanak especially suka dan tertarik untuk memamamnya.

0 comments: