CSS

Wednesday, March 3, 2010

Muffin Mangga


Soalan: Betul ke kalau masakan yang dimasak dengan penuh kasih sayang dan kegembiraan masakan itu pun sungguh enak dan sedap dimakan? Jawapan: Betul. Kalau masak masa stress atau bergaduh (especially suami isteri) masakan pun kurang menjadi dan tak sedap. Kebanyakkannya betul menjadi pada saya. Orang lain tak tahu la pulak. Kalau pulak time kena paksa memasak padahal malas sesangat. hehhe..Soalan dua: Betul ke kalau buahan yang dipilih dan dibeli dengan kasih sayang, buah tu enak dan sedap dimakan kelak? Jawapan: betul? Ha..macam tak percaya bila soalan saya pada hubby, kenapa buah yang dia beli mesti sedap, manis, rangup dan ranum. Baru-baru ni hubby beli buah epal kat pasar malam. Si Bais punya stok epal dah habis. Saya tak brapa suka sangat buah epal pasar malam dekat rumah ni. Epalnya selalu rasa kapas dan lemau (sesuai ke untuk epal?) Tapi bila potong dan kunyah epalnya sangat manis dan rangup. Masa tu hubby kat ofis, saja sms dia kenapa buah yang dia pilih selalunya sedap. Jawapannya: Buah tu saya beli dengan perasaan sayang dan ikhlas nak bagi anak isteri makan. Maka buah tu pun tahu dan bertukar menjadi sangat sedap.. Terkejut gak dapat jawapan macam ni sebab..mmm mungkin juge kan, macam pokok kalau selalu cakap dengan dia pokok pun boleh lebat buah dan cantik. mmm..jawapn ni macam yela..ikhlas tukan sesuatu perkara yang sangat baik. Iblis takkan dekat dengan orang yang ikhlas.

Wah sungguh panjang karangan di atas. Berbalik pada muffin mangga ni, sebab banyak mangga yang hubby beli, jadi teringin nak buat muffin. Apalah rasanya kalau buah mangga jadi muffin. Cari punya cari resepi dapat kat resepi.net sumbangan lupa la pulak. Apapun terima kasih pada tuan punya resepi. Muffin ni sedap dan moist. Resepi asal letak sebiji mangga. Saya pulak tambah separuh biji lagi potong dadu, jadi rasanya kaya dengan mangga. Bais pun suka makan. Dari sepuluh biji muffin yang dapat dari adunan buat semalam, dah tinggal dua. Tapikan, muffin ni kalau dah semalaman lagi moist rasa dia. Cubalah...


Bahan-bahannya:
1 1/2 cups self raising flour
1/2 cup castor sugar (saya kurangkan sedikit)
1/3 cup vegetable oil (saya guna mentega cair)
1/3 fresh milk
1 egg, lightly beaten
1 large mango, deseeded and mashed

Caranya: Ayakkan tepung dan ketepikan. Satukan gula, minyak, telur, susu segar dan mangga. Kacau semua bahan sebati dan masukkan ke dalam tepung. Kacau hingga sebati dengan menggunakan garfu. Saya tambahkan separuh biji mangga lagi dipotong dadu dan campurkan ke dalam adunan. Masukkan adunan ke dalam mangkuk muffin dan bakar pada suhu 180 C selama 20-25 minit.

1 comments:

Joko & Jiri said...[Reply to comment]

izah..thanx kasik share resepi.mmg nak try nie.sbb kat rumah ade mangge