CSS

Wednesday, March 3, 2010

Muffin Jam


Muffin ni saya dapat resepinya dari satu blog yang saya follow.Tapi tak ingat pulak blog apa ye..biasanya kalau saya salin resepi saya akan terus tulis sumber dari mana tapi kali ni terlupa la pulak. Tapi blog tu dapat dari kak Yani yang memang terror dan resepi yang best-best belaka. Muffin ni buat untuk hubby bawa bekal dalam pejalanan jauhnya dan untuk berkongsi rasa bersama-sama. Mulanya ingat hubby tak suka muffin vanilla macam ni, tapi sebab jamnya yang sedap dan saya buat kecil-kecil comel senang nak ngap terus dalam mulut. Mungkin tu la sebab hubby suka. Saya pulak memang suka muffin ni. Sedap dan lazat. Saya buat kecil kecil sebab senang Bais nak makan tak bersepah. Ngap dua kali dah habis. Dan sangat berbaloi sebab Bais dan hubby like it very much. Saya buat guna jam buah-buahan campur. Tak silap saya masa ambil resepi ni empunya blog guna blueberry. Wah mesti lagi sedap kot. Saya buat double adunan di bawah. Sebab sangat yakin dengan resepi kak Yani mesti sedap saya kena buat banyak sikit dari resepinya tu.


Bahan-bahannya:
70 g mentega
60 g gula (saya kurangkan jadi 40 g sahaja sebab jam dah manis)
1 biji telur (suhu bilik)
2-3 titik essence vanilla
4 sudu besar susu segar
100 g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
jam secukupnya

Caranya: Pukul butter sehingga berkrim dan ringan. Masukkan gula dan pukul lagi sampai jadi putih. Masuk telur dan pukul hingga sebati. Masukkan pula essence vanilla dan susu segar kacau hingga sebati (saya kacau guna spatula shaja) . Akhir sekali masukkan tepung yang diayak bersama baking powder dan kacau hingga sebati. Isikan setengah cawan muffin dengan adunan dan letakkan jam dan isikan separuh menutup inti. Bakar pada suhu 180 C selama 20-25 minit.

1 comments:

nuratiqah said...[Reply to comment]

suke tngok blok akk..sye mmg suke masak nie,,tp sye x tau la nak mule mcm mne...