CSS

Friday, April 19, 2013

Bahulu Kacang Hijau


Assalamualaikum

Siyes insaf tengok tepung suji dah berulat. 2 kilo plak tu.
Jadah apa i beli sampai 2 kilo tepung suji.
err.. ada kesilapan teknikal. Bukan i yang beli tapi orang itu.
Orang itu tersilap baca gamaknya. Tepung suji i tulis 500gram. Tepung kastard 2 kg.
Balik2 rumah..nahh amik kau.
Tapi i redho je.. :P
Jadah citer tepung suji kat entry kacang hijo menjadi bahulu ni?
Siyes rimas i..i.. mengada plak rasa diri sendiri.
Ok.. xyah buang masa korang.. try jela tengok resepi nya ye.
Macam korang rajin sangat nak buat kan.
Akakkaa




BAHULU KACANG HIJAU
sumber dari SINI
 

BAHAN-BAHAN;
5 biji telur
11/2 cawan gula halus 1/2 cawan susu cair
1 sudu teh baking powder*
2 cawan tepung kacang hijau*
1 sudu makan tepung gandum*
{campurkan kesemua bahan * & diayak) 1 /2 sudu teh garam halus



CARA MEMBUATNYA:
~Pukul telur & gula sehingga naik & kembang.
~Masukkan susu cair dan garam.
~Diikuti dengan tepung sedikit sedikit sehingga habis.
~Biarkan pada speed 3 sekejap barulah matikan speed step by step hingga habis.
~Lanserkan sedikit marjerin dlm loyang..ratakan.
~Masukkan adunan,bakar pada suhu 160’c selama 20-30 minit @ sehingga masak(ikut oven masing2).
~Sejukkan dahulu baru lah di potong.








11 comments:

zana fahmi said...[Reply to comment]

Izah..suruh beli lain, lain dibawa balik tu..jengjengjeng..cuba selidik. Mesti dlm kepala teringat awek cun kat opis..haha..bini cari duit bagai nak rak. Izah jgn marah, lawak pagi jumaat ni, lama tak singgah tetiba keluo baulu ler pulok. Kakzana tak pernah buat apa2 guna tepong suji, cmne rupa pun taktau.

izahdaut said...[Reply to comment]

kak zana..
mana plak haku simpan sapanar tadi..rasa nak ketip je jari kak zana neh. hahahha... yang sebenor nya dia tu rabun dekat. asal xbawak spek mula la meraban.kalau ingat awek cun pun..itu mesti saya kan kak. saya kan? kan? kan lahh.. ahh tak suke kak zana. huwaaa

tepung suji tu mcm serbuk roti sikit. bukan tepung halus.pi beli sana.

Tina Othman said...[Reply to comment]

Jah, tekstur dia nampak mcm kek ye, nak try lah nanti, tepung kacang tu beli siap ada kan

Mas said...[Reply to comment]

gebuuuu nmpk bahulu tu makcik,..
elok juga tersilap beli jah oii..
menjadi juga bahulu kacang hijau ko ni....kikikii

tahap normal klu kirim brg kat org...he3

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

jangan2 tepong kacang hijau akak dlm gobok tu pun dah berulat... errrkkk!! kengkonon nak buat koleh kacang... sampai ke hari ni tak terbuat2 lagik... adeehhhh...

ehhh! bahulu kacang hijau? 1st time dengar & tengok nii!!

Chah said...[Reply to comment]

Pesal aku kena komeng byk2 ngat kt sini jah.??...amvoii rajin sungguh heh hapdet.... Kalo betul semua yg dikirim itu pelik sbb stendednye haruzzz ada kesilapan2 'kuman' di situ...

X penah aku mkn bolu canggih gitu jah....cm biasa...anto sepiring ke lokasi ye...owh minggu ni ai shuting kt ostolia lah...xpelah jah...aku mkn dagin kangaru jelah...

Rohah said...[Reply to comment]

risau gak tepung hijau dlm kabinet akk tu jd sarang bubuk..nak pi check la gak..hik2..apa rasa bolu ni yer..(tgh bayangkan ni..)

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Apa khabar?
Wah, guna tepung kacang hijau?, tentu sedap rasanya.
Pasal tepung suji, hehe.. saya pun pernah terkena. Tepung tu agaknya tak boleh lama sprt tepung lain..

zila norazila said...[Reply to comment]

akk x der stock tpg kcg ijau...tp stock kacang itam ada..entah nk wt apa la tue..h ehhee..nmpak gebu jew ..sedapp

sitiezahim said...[Reply to comment]

hahahaha macam tau2 je saya tak buat..tp syiok apa baca kak izah tulis..hehehe..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Ni baulu ke kek jah? Aku kalo baulu stendet ah..kaler kuning bulat2 comel gitu..ni kira baulu omputis ye jah?
Haa aku sama cam kak Zana tu..rupa tpg suji xtau canne..canggih dak?