CSS

Sunday, March 28, 2010

Muffin Blueberry resepi Chef Noraini



Ketemu lagi untuk menu muffin yang terkini. Terkini kat blog ni la.Orang lain dah bermacam2 jenis dah buat, saya baru nak cube cube buat. Muffin ni buat atas permintaan adik yang jadi mak buyung tu, nak makan muffin blueberry. Kesian plak nanti kot teringin time2 ngandung tuh, saya pun buat la, kot nanti meleleh plak airliur budak dalam perut tuh..

Saja try resepi lain plak, biasa saya buat resepi dari kak Yani. Resepi ni saya ambil dari kak Ummi. Tapikan..rasanya saya terlebih timbang tepung agaknya..kurang gebu tapi rasanya tetap menawan kalbu. Takpe, nanti boleh cuba lagi. Teringat pulak cerite teman baik saya yang calling calling bebaru ni. Katanya masa jejalan dengan anak-anaknya, anaknya nangis2 nak makan muffin dan die pun layan la dengan sebijik muffin blueberry yang harganya RM2. Tapi katanya muffin nya keras macam biskut. Ala...kesiannya muffin apa tu ek..tak pe la Diya, datang KL nanti singgah umah achik Pae, makan muffin blueberry chow punya...


Kak Ummi, saya copy resepi ni ye. Terima kasih kepada yang sudi share resepi ni. Allah jua membalas orang-orang yang ikhlas itu.

Bahan-bahannya:

125 gm butter (suhu bilik)
150 gm gula castor
2 biji telur
250 gm tepung kek / tepung gandum (saya guna tepung gandum)
1 sudu teh serbuk penaik
secubit garam
70 gm susu segar UHT
inti blueberry secukupnya (dalam 1/2 cawan)
1 sudu teh essence vanilla

Cara-caranya: Panaskan oven pada suhu 180 C. Pukul mentega dengan gula sehinnga putih dan ringan. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul sehingga sebati. Masukkan essence vanilla dan pukul rata. Masukkan tepung yang diayak bersama baking powder dan garam berselang seli dengan susu segar ke dalam adunan butter. Sudukan separuh adunan ke dalam muffin cup dan letakkan inti blueberry dan sudukan lagi adunan meutup inti. Bakar adunan selama 18-20 minit.

2 comments:

Afira said...[Reply to comment]

tq Pn Izah..saya berminat dgn resipi ini.. cuma saya nk tahu, bluebeery tu kita beli yg sudah readymade di supermarket ker? Pn Izah guna barnad ape yer? nampak mcm sedap..

izahdaut said...[Reply to comment]

maaf afira..saya baru perasan ada komen kat sini..lambat mereplynye..ok yang ready made blueberry filling tu saya beli kat kedai bahan buat kek.insyaAllah ada.kalau supermarket so far saya tengok n cari masih tak jumpa.cube cik afira cari kat kedai2 buat kek, insyaAllah ada...