CSS

Thursday, January 28, 2010

Muffin Durian


Kepenatan seharian melayan sikecil 10bulan itu yang mengamuk hari ni. Time makan malam pun terpaksa delay sebab tak boleh nak ke dapur memasak, tapi kena layan si kecil dan tidurkannya. Hubby pun dah frust sebab tak berjaya tidurkan sikecil Muaz, kena hand over pada ummi nya semula. Dari siang Muaz mengamuk sakan, sebelum mengamuk sempat saya mencuba mufin baru, muffin durian!

Macam tak percaya mulanya tengok resepi durian ni. Sebab takut tak jadi ataupun tak menepati citarasa. Tapi bila tengok bahan2nya dan kombinasanya yang agak sedap dan lembab saya pun terasa nak cuba. Kebetulan ada durian D24 hubby beli kat pasar malam dan lupa nak hidang time adik sekeluarga datang dari kajang kelmarin. Pagi time hubby nak pi kerja baru teringat ada durian tak berkopek lagi. Time time tu jugak hubby kopekkan, tapi dia rasa secolek je dan pesan letak dalam peti ais ,balik nanti dia makan. Tapi sepanjang hidup dengan dia, kalau dah durian tu letak dalam peti ais tak de dah dia nak sentuh. Jadi sangat la berpatutan untuk mencuba resepi muffin ni dari durian tu nanti jadi tempoyak je. Eh tempoyak pun sodap..

Berbalik kepada muffin ni, sangat berterima kasih pada kak hanaz Ulu Selangor (hanazmanis.fotopages.com). Muffin ni sangat la sedap dimakan panas-panas atau sejuk. Sangat moist, lembut and gebu. Manis yang sangat sesuai dengan durian tu dan bertambah sedap kalau makan tu dapat yang isi durian ketul-ketul tu. Mmmm BASTA!!



Muffin Durian

1 cawan isi durian
1 cawan susu segar
1 cawan mentega (cair dan sejukkan sebentar)
3 butir telur
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Caranya: Ayakkan tepung bersama soda dan baking powder sebanyak 3 kali. Pukul telur dan gula sehingga kembang. Dalam mangkuk yang lain satukan mentega cair, isi durian dan susu. Campurkan tepung berselang seli dengan bancuhan isi durian ke dalam adunan telur yang dipukul tadi. Kacau sehingga sebati. Masukkan ke dalam loyang muffin dan bakar pada suhu 180 C selama 18-25 minit.