CSS

Saturday, January 30, 2010

Muffin Coklat Chip


Buat untuk sarapan pagi Bais. Bais suka sebab rasa coklat chip tu. Tapi muffin saya buat ni tak lembut dan gebu, cuma satu muffin yang agak padat tapi sedap. Sesuai untuk sarapan. Saya ambil resepi ni dari mamafami.fotopages. Tertarik dengan resepi ni sebab mamafami buat banyak kali untuk anak-anaknya yang demand mintak lagi. Anak-anaknya gemar muffin ni so saya pun cuba untuk anak saya pula. Macam biasa saya buat separuh dari resepi asal.


Muffin Coklat Chip

180 gm tepung pelbagai guna
195 gm tepung superfine
5 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
210 g gula kastor
2 biji telur (A) dpukul sedikit
300 ml susu segar
110 gm mentega, cairkan dan sejukkan
100 gm coklat chip
1/2 sudu tepung digaul bersama coklat chip

Caranya: Ayak kedua-dua tepung bersama baking powder dan garam. Campurkan mentega cair, epung dan susu ke dalam satu bekas. Satukan bahan-bahan basah ke dalam adunan tepung. Seterusnya masukkan coklat chip. Gaul sebati. Masukkan adunan ke dalam pembakar muffin dan bakar pada suhu 190 C selama 20-25 minit.

info: untuk menggantikan tepung superfine, ayakkan tepung gandum sebanyak 5 kali.