CSS

Friday, June 19, 2015

Kuih Seri Muka Jagung yang Sedap!!


Dah dpt idea nak buat kuih apa untuk berbuka hari ni?
Ni salah satu kuih yang sedap.
Anak anak n suami semua suka kuih ni.
Memang lazat n kene dgn pulut tu.
Membuatnya pun tak sesusah mana dan kejadian selepas dimasak pun tak banyak ragam. Elok je dipotong.
O ye untuk pulut tu saya tak rendam lamapun. may be sejam je atau kurang tapi lembut elok.

jom check resepi yg saya cedok dari blog kak Ita.
Tq kak Ita..


SERIMUKA JAGUNG
Resepi Oleh : Kak Rusnah
Rujukan : Mama Hawa 

Lapisan bawah ~ pulut

1 1/2 cawan beras pulut
~ beras pulut ni di rendam dahulu paling kurang 2 jam. Kalau suka pulut yang betul-betul lembut rendam semalaman ( 8 jam)
1 1/2 cawan santan ~ campurkan 100 ml santan KARA dengan air dan jadikan 1 1/2 cawan. Kalau guna santan kelapa , 1 biji kelapa parut jadikan 1 1/2 cawan santan.
secubit garam
1 sudu teh butter ~ yang ni ita tak letak
2 sudu besar kelapa parut putih ~ yang ni ita tambah
Ita suka pulut yang ada kelapa parut sebab dah biasa makan dan mengikut resepi atuk ita yang suka letak kelapa dalam pulut. Sedap bila makan nanti tau!

Kesemua bahan di kacau rata dan di kukus. Bila pulut masak, ratakan dan tekan dalam loyang bulat 8 inc dan kukus lagi. 

Ita biasa kalau masak pulut, ita masak dalam rice cooker aje. Terpulang lah pada anda semua nak masak cara kukus atau cara macam ita. Jom ita tunjukkan macam mana ita masak pulut menggunakan ricecooker
*izah pun tanak guna rice cooker
Pulut yang kita dah rendam hingga lembut dan yang telah di toskan di masukkan ke dalam ricecooker.
Masukkan juga kelapa parut putih, santan dan garam
Kemudian kacau rata
Tanak pulut seperti masak nasi
Bila pulut dah masak, keluarkan dari periuk nasi dan tuang di dalam loyang 8 inc yang telah di sapukan minyak dan dilapik plastik.
Tekan dan padat-padatkan pulut.



Lapisan atas ~ Kuning

1 biji telur ~ buang tali pusatnya
1/3 cawan gula pasir
1/2 cawan santan pekat
1/3 cawan susu cair
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung kastard
secubit garam
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar jagung krim di dalam tin
sedikit pewarna kuning

Pukul telur bersama gula hingga sebati.
Kemudian masukkan bahan yang lain
Kacau sebentar di atas api hingga berwap
Tuang atas pulut dan terus kukus selama 20 minit




Cara ita, ita masukkan semua bahan di dalam mesin pengisar kecuali jagung manis dan kisar
Kemudian tapis
Tuang dalam periuk , masukkan jagung manis dan masak atas dapur hingga berwap sahaja.
Jika ada buih-buih tu buangkan ya, nanti atas kuih kita tak cantik
  
Sementara itu kita panaskan dahulu kukusan hingga airnya mendidih
Masukkan pulut tadi dan kukus sekejap
Keluarkan pulut tadi dan terus tuangkan adunan jagung atas pulut
Balut loyang dengan kertas aluminium supaya air tutup kukusan tidak mrenitis atas kuih
Lubangkan atau cucuk atas aluminium dengan garfu untuk mengeluarkan wap
Masukkan semula di dalam kukus dan kukus semula selama 20 minit
Bila dah masak, tunggu kuih kita sejuk betul baru keluarkan dari loyang.
Gunakan pisau plastik untuk memotong kuih serimuka. 





13 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...[Reply to comment]

Sedapnya Izah..
Boleh akak cuba esok..
Sebab cuti ada masa nak buat..

adda syuhada said...[Reply to comment]

emmm..memang membuka selera..kalau ada masa nanti boleh cuba resepi nie..tq :)

selamat berpuasa hari ke2 :)

sue sue said...[Reply to comment]

wahh izah...sedapnyaaa...sue mmg plan hujung mggu ni nak buat kuih...smlm nampak seri muka gula merah.arini nampak yg jgung pulak...adoi...mana 1 nak buat ni....

singgah blogwalking :) salam ramadhan!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

Tengok gambar seri muka Izzah ni pon dah tau sedap...cantik kaler dia!

IBU PUSPITA said...[Reply to comment]

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

hadyla rose said...[Reply to comment]

Salam perkenalan :-)
Banyak resepi yang best2....Seronoknya. Boleh cuba nanti.

agen resmi Balikpapan said...[Reply to comment]

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

ninest123 said...[Reply to comment]

nike air max, gucci outlet, louboutin pas cher, ralph lauren pas cher, louis vuitton outlet, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, chanel handbags, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, prada outlet, louis vuitton, kate spade outlet, jordan shoes, tiffany jewelry, air jordan pas cher, polo ralph lauren outlet, nike air max, louis vuitton, air max, louboutin shoes, nike roshe run, ugg boots, replica watches, tory burch outlet, longchamp, replica watches, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry, ugg boots, michael kors, louis vuitton outlet, nike free, christian louboutin outlet, longchamp pas cher, longchamp outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, nike free, nike outlet, louis vuitton, prada handbags, oakley sunglasses, louboutin, uggs on sale, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin outlet, sac longchamp

ninest123 said...[Reply to comment]

michael kors, michael kors outlet, true religion jeans, vans pas cher, true religion outlet, hollister, hermes, abercrombie and fitch, michael kors outlet, nike air max, lacoste pas cher, converse pas cher, coach outlet, kate spade handbags, true religion jeans, vanessa bruno, ray ban pas cher, burberry, ugg boots, nike air max, hogan, nike blazer, ralph lauren uk, hollister pas cher, michael kors, tn pas cher, new balance pas cher, sac guess, north face, nike free run uk, true religion jeans, coach outlet, lululemon, michael kors outlet, nike roshe, air force, replica handbags, michael kors outlet, ugg boots, michael kors, michael kors outlet, ray ban uk, nike air max, timberland, oakley pas cher, michael kors, burberry outlet online, north face, coach purses, mulberry

ninest123 said...[Reply to comment]

gucci, wedding dresses, oakley, nfl jerseys, p90x workout, north face outlet, babyliss, new balance, celine handbags, baseball bats, hollister, converse outlet, herve leger, timberland boots, louboutin, instyler, longchamp, vans, lululemon, insanity workout, mont blanc, hollister, reebok shoes, chi flat iron, soccer jerseys, mac cosmetics, nike air max, north face outlet, ralph lauren, ray ban, jimmy choo shoes, ferragamo shoes, nike roshe, ghd, giuseppe zanotti, nike air max, mcm handbags, lancel, valentino shoes, abercrombie and fitch, beats by dre, asics running shoes, nike huarache, soccer shoes, birkin bag, nike trainers, hollister, bottega veneta, iphone cases, vans shoes

ninest123 said...[Reply to comment]

bottes ugg, thomas sabo, links of london, doudoune canada goose, canada goose outlet, juicy couture outlet, pandora charms, wedding dresses, moncler, moncler, moncler, canada goose, swarovski crystal, replica watches, pandora charms, coach outlet, karen millen, hollister, pandora jewelry, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, moncler outlet, ugg pas cher, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, marc jacobs, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, canada goose, ugg boots uk, louis vuitton, louis vuitton, toms shoes, canada goose, canada goose uk, swarovski, canada goose outlet, moncler, juicy couture outlet, supra shoes, moncler, montre pas cher, ugg,uggs,uggs canada, moncler

bakri hassan said...[Reply to comment]

Kak izah ju kongsi ya..trm ksh

bakri hassan said...[Reply to comment]

Kak izah ju kongsi ya..trm ksh