CSS

Monday, June 29, 2015

Agar-agar Santan Sirap Rose


Dulu-dulu awal-awal melihat agar2 ini saya agak prejudis. 'sedapkah sirap rose digandingkan dgn santan. Boleh duduk sama tinggi berdiri sama rendah kah dia dengan agar2 santan perasa pandan dan juga gula merah?". Rupanya benarlah simpulan belum cuba belum tahu itu. Bila saya dah mencuba sendiri baru lah tahu kenikmatannya. Agar yang ini bukan sahaja mudah,malah sangat nikmat bila di hidang ketika berbuka puasa.

Anak anak saya memang penggemar agar2. Suami saya pun penggemar agar2 merah. Memang layan habis.. Keserasian rasa santan bergabung dgn wangi rose itu amat memukau rasa. Rasa lemaknya sampai kebahagian merah, mungkin kerana masin bercampur manis itu. Saya pun kurang pasti. Akn tetapi agar yg satu ini pasti saya ulang buatnya dikala keteringinan menjengah rasa.

Terima kasih kak Nadz yang comel dan genit itu. Yang telah mengimprovise kan resepi simple tanpak menarik dan menjadi sesuatu  kerinduan buat anak-anak kelak akan air tangan ibunya. Benar kan? Mohon dipanjangkan di sini pula resepinya ya. 


AGAR-AGAR SANTAN SIRAP ROSE

Bahan-bahan :
  • 1 paket serbuk agar-agar 10 gm atau 11 gm
  • 1 liter air (4 cawan) *izah taruk 1.2 liter
  • 200 gm gula pasir (lebih kurang 1 cawan)
  • 200-250 ml santan pekat (1 cawan) - (Naz guna santan kotak jer & boleh kurang kuantiti kalau nak dapatkan lapisan santan/atas yang nipis sedikit)
  • 1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu
  • Secubit garam
  • 1-2 sudu besar sirap rose ATAU beberapa titis pewarna pink dan perisa rose
  • 2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan

Cara-cara:
  1. Masak 1 liter air bersama gula dan serbuk agar-agar hingga gula larut.
  2. Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur, garam dan sirap rose. Masukkan juga simpulan daun pandan.
  3. Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.
  4. Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk dan umpphhh bila masuk ke tekak..heheheeee...

TIPS DAN NOTA NAZ:
  • Banyak orang yang tertanya-tanya kenapa bila membuat agar-agar santan, tidak mendapat 2 lapisan seperti yang sepatutnya walaupun masing-masing selalunya dah ikut betul-betul resepi yang mereka guna. Jadi, tipsnya ialah selepas memasukkan santan ke dalam periuk, biar adunan menggelegak lama sikit dalam 1 minit atau lebih. Ataupun, selepas masukkan santan, bila adunan mula mengelegak, kuatkan api dapur hingga adunan mengelegak kuat. Tapi kena hati-hati jangan sampai adunan membuak dan melimpah keluar dari periuk. Kacau-kacau adunan dalam 1 minit. Insyallah..confirm anda akan mendapat hasil agar-agar yang mempunyai 2 lapisan selepas keras nanti.
  • (edited-13/09/2012) Kalau yang suka lapisan santan tu nipis jer, kurangkan kuantiti santan di dalam resepi ye. Nanti dapatlah lapisan santan (yang bahagian atas tu), nipis sikit berbanding dengan bahagian bawahnya.







6 comments:

adda syuhada said...[Reply to comment]

Alaaaaaa....sedapnyaaaaaa......terus terasa nk buat agar2.

Mas said...[Reply to comment]

aku suka ... aku suka
sedap tu ...

Unknown said...[Reply to comment]

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Agen Resmi Balikpapan said...[Reply to comment]

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

Unknown said...[Reply to comment]

nike air max, gucci outlet, louboutin pas cher, ralph lauren pas cher, louis vuitton outlet, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, chanel handbags, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, prada outlet, louis vuitton, kate spade outlet, jordan shoes, tiffany jewelry, air jordan pas cher, polo ralph lauren outlet, nike air max, louis vuitton, air max, louboutin shoes, nike roshe run, ugg boots, replica watches, tory burch outlet, longchamp, replica watches, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry, ugg boots, michael kors, louis vuitton outlet, nike free, christian louboutin outlet, longchamp pas cher, longchamp outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, nike free, nike outlet, louis vuitton, prada handbags, oakley sunglasses, louboutin, uggs on sale, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin outlet, sac longchamp

Unknown said...[Reply to comment]

gucci, wedding dresses, oakley, nfl jerseys, p90x workout, north face outlet, babyliss, new balance, celine handbags, baseball bats, hollister, converse outlet, herve leger, timberland boots, louboutin, instyler, longchamp, vans, lululemon, insanity workout, mont blanc, hollister, reebok shoes, chi flat iron, soccer jerseys, mac cosmetics, nike air max, north face outlet, ralph lauren, ray ban, jimmy choo shoes, ferragamo shoes, nike roshe, ghd, giuseppe zanotti, nike air max, mcm handbags, lancel, valentino shoes, abercrombie and fitch, beats by dre, asics running shoes, nike huarache, soccer shoes, birkin bag, nike trainers, hollister, bottega veneta, iphone cases, vans shoes