CSS

Tuesday, March 24, 2015

Resepi Roti Kentang Sedap


Assalamualaikum

Subhanallah.
Alhamdulillah.
Allahuakbar.

Sesungguhnya hidup tanpa ujian tidak lah menduga iman kita. Betui ke idak? Hehe
Rasanya bulan ini saya lalui dengan bermacam macam perasaan yang hadir.
Semoga kehidupan dapat berjalan dengan lancar dan penuh keberkatan hendaknya..

Gian meroti sedang datang. Ye masih ada giannya.. cume kekangan masa membantutkan hasratnya.
Tapi demi sesuap roti homemade ku gigihkan juga, mentelahan lagi anak-anak memang suke roti suam suam lepoas di bakar. 

Jika dirujuk, resepi ni ada lebih kurang resepi dari cik mat gebu. Bezanya cume ditambah mentega. Ye.. sangat sama.. saya pernah juga buat roti ni guna resepi cmg dan tambah kan sedikit mentega. Memang lembut wangi dan enak resepinya.

Bagi yang mahu mencuba boleh membaca resepi terlebih dahulu.
Bukan baca sahaja, tapi imejin kan terus stepnya. Baru nanti mudah kerja di dapur.
Baca dan faham itu adalah penting, terutama buat yang baru belajar. 

Selamat mencuba dan terima kasih tuan resepi. :)





ROTI KENTANG SEDAP
Mathari(resepi ikut buku potostat ibu, semua resepi dalam tu mesti menjadi katanya) 


bahan
2 @ 3  biji Ubi kentang- 70 gm  
300 gm Tepung Protein tinggi - tepung roti 
3/4  sb susu tepung 
50 gm Gula Kastor atau biasa 
2 st Yis 
1/2 st garam 
30 gm mentega atau margerin 
1 biji telur dibahagi 2 kemudiannya 
135 ml air sejuk dari peti sejuk


 CARA-CARA BUAT : -
Bismillahirrahmanirrahim.. ingat pada Allah bila mula2 nak buat, selawat pada Nabi Junjungan kita.. moga2 apa yang kita masak orang suka hendaknya.. inshaALlah..
 - macam aku guna BreadMaker, letak je semua bahan dalam breadmaker ikut urutan.. basah di bawah dan kering kat atas.. buh je semua bahan atau boleh je ikut seperti arahan di bawah ni. 
-Masuk semua bahan kering,kacau sebentar. -Masuk telur 1/2 biji bersama kentang. -Masuk air sejuk,mentega kemudian putar atau gaul .
 -Sampai doh menjadi licin kemudian bulatkan.
 -Perap doh,tutup dgn plastik sehingga naik 2 x ganda. 
-Setelah doh naik tumbuk doh utk keluarkan udara didalamnye. -Bulat2 kan menjadi bebola yg sama saiz 70-80gm 
-Susun dlm loyan yg telah digris. -Biar selama 45 minit lagi. 
-Sapukan permukaan roti dgn telur dan paipkan cream kastard ditengah-tengah permukaan roti. 
-Bakar pada suhu 180 c selama 20 minit. -Sekiranya permukaan roti sudah perang sebelum 20 minit,tutup suis oven dan biarkan roti didlm oven hingga habis minitnye. Resepi Topping Garisan Kastad 1 sudu besar tepung kastard atau tepungg jagung 1 sudu besar tepung gandum 2 biji kuning telur 1 cawan susu segar secubit garam 4 sb gula 1 sb mentega
 -Bancuh tepung,gula,garam dan tuang susu sedikit2 sambil kacau agar tidak berketul. -Masukkan telur dan kacau lagi. 
-Masak diatas api sederhana sehingga pekat. -Sentiasa kacau agar tidak berketul. -Apabila sudah pekat angkat dan masukkan mentega,kacau sebati. -Sejukkan dulu sebelum dimasukkan dlm piping bag. aku letak dalam plastik bungkus tu, lalu digunting hujungnya sedikit =)


10 comments:

aji nugraha said...[Reply to comment]

hmm lexat sekali kelihatannya... nanti saya buat deh untuk kejutan instri saya yang baru pulang dari bandung,,,http://resipiibundo.blogspot.com

aji nugraha said...[Reply to comment]

hmm lexat sekali kelihatannya... nanti saya buat deh untuk kejutan instri saya yang baru pulang dari bandung,,,Obat Jelly Gamat Gold G

manisno.7 said...[Reply to comment]

assalam.. tumpang tanya. kentang tu nak rebus dulu lps tu lenyek2 ke?

izahdaut said...[Reply to comment]

manisno
ye kentang rebus kemudian lenyek halus.

Pengobatan Alami Influenza Paling Mujarab said...[Reply to comment]

Thank you very much for posting that has been presented. hopefully many benefits and good luck always.

Jenis Penyakit Kulit dan Obatnya said...[Reply to comment]

Kami sangat terbantu dengan hadirnya artikel yang satu ini. Semoga banyak manfaatnya juga bagi yang lain. terima kasih banyak.

ninest123 said...[Reply to comment]

nike free, gucci outlet, replica watches, ralph lauren pas cher, ray ban sunglasses, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, michael kors, chanel handbags, nike outlet, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, air max, ugg boots, nike air max, uggs on sale, louboutin, oakley sunglasses, prada handbags, sac longchamp, louis vuitton outlet, kate spade outlet, longchamp outlet, nike air max, louboutin pas cher, louis vuitton, nike free, tory burch outlet, tiffany and co, nike roshe run, jordan shoes, burberry, louis vuitton outlet, louboutin outlet, tiffany jewelry, air jordan pas cher, oakley sunglasses, longchamp pas cher, longchamp, oakley sunglasses, louis vuitton, prada outlet, louboutin shoes, louis vuitton, christian louboutin outlet, replica watches, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, ugg boots

ninest123 said...[Reply to comment]

michael kors outlet, coach outlet, true religion jeans, burberry, hermes, burberry outlet online, oakley pas cher, lululemon, nike air max, coach purses, sac guess, ugg boots, michael kors, hogan, coach outlet, north face, nike blazer, ray ban uk, true religion outlet, hollister, nike air max, tn pas cher, kate spade handbags, michael kors outlet, ralph lauren uk, converse pas cher, michael kors, hollister pas cher, michael kors, replica handbags, nike roshe, michael kors, nike free run uk, lacoste pas cher, air force, timberland, vanessa bruno, ugg boots, michael kors outlet, nike air max, michael kors outlet, true religion jeans, ray ban pas cher, new balance pas cher, mulberry, true religion jeans, michael kors outlet, north face, abercrombie and fitch, vans pas cher

ninest123 said...[Reply to comment]

hollister, insanity workout, chi flat iron, vans, asics running shoes, ralph lauren, nike air max, iphone cases, lancel, nfl jerseys, nike huarache, converse outlet, vans shoes, mcm handbags, abercrombie and fitch, gucci, birkin bag, hollister, wedding dresses, celine handbags, longchamp, soccer jerseys, mac cosmetics, bottega veneta, jimmy choo shoes, reebok shoes, mont blanc, north face outlet, ray ban, herve leger, ferragamo shoes, nike air max, nike roshe, louboutin, p90x workout, babyliss, soccer shoes, beats by dre, ghd, oakley, instyler, baseball bats, valentino shoes, new balance, timberland boots, lululemon, converse, hollister, north face outlet, nike trainers

ninest123 said...[Reply to comment]

moncler, supra shoes, hollister, karen millen, doudoune canada goose, pandora jewelry, moncler, marc jacobs, juicy couture outlet, moncler outlet, moncler, canada goose, ugg,uggs,uggs canada, canada goose uk, pandora charms, canada goose outlet, ugg boots uk, canada goose, canada goose, wedding dresses, moncler, louis vuitton, louis vuitton, louis vuitton, links of london, pandora jewelry, ugg,ugg australia,ugg italia, coach outlet, canada goose outlet, bottes ugg, montre pas cher, moncler, sac louis vuitton pas cher, swarovski, pandora charms, louis vuitton, swarovski crystal, moncler, juicy couture outlet, replica watches, ugg pas cher, moncler, canada goose, toms shoes, thomas sabo