CSS

Monday, May 27, 2013

Puding Peach nyumm..nyum..



Ada sound ipek pulak nyumm nyumm kan.pekejadahnya 
Yuhuuu... Anak2 selamat bercuti..
Op koz la bila budak2 cuti sekolah rutin harian bagi mak2 berkerja atau tak mesti ada sikit perbezaan.
Apa tak de beza?pulokk..ingat kan ada beza..
Bagi yg tak de beza tu buat2 jela rasa berbeza..kerna dirimu amat berharga..


 Hais tak yah la nak bebel2 sangat lah.
Tau korang dah terliur ngan puding nyum nyum hakak ni kan kan..
Pulak2 tengok time2 puasa sunat rejab.. ngeee
Ok..jom cek resepi. Cume resepi ni sebagai panduan. dan kita boleh la ejas2 sikit ikut kehendak tekak n selera sendiri. Terima kasih tuan blog Anjung Norry.
Nak sambung sentap ngan hakak komen kat tulisan kek typewriter ai..ok apa typewriter. Glemer jugak band tu.. Muahahaaa.. Daaa..selamat bercuti2 Malaysia...

p/s..terima kasih buat penyeponser loyang yang cantik bangaaat yg amat sesuai untuk bikin puding ini. Mekasih ya buk.. tetibe kecek indon. 




PUDING PEACH
sumber: Anjung Norry

Bahan-bahan
1 paket agar-agar serbuk(10 gram)
600 ml air putih
250gram gula
1 tin susu cair (400ml)
1 biji telur
2 sudu besar tepung kastard
pewarna merah
1 tin kecil peach dalam syrup

Cara-cara

1.Masakkan agar-agar bersama 600 ml air
2. Bila menggelagak, masukkan gula hingga larut
3. Selepas itu masukkan susu, perlahankan api
4. Untuk lapisan kedua, singkan lebih kurang 1/5 daripada agar yang dimasak tadi(letakkan dalam periuk berlainan) diwarnakan dengan pewarna merah
5. Pukul telur, masukkan tepung kastard dan sedikit sahaja air, dalam 10 ml, masukkan ke dalam larutan 4/5 agar-agar yang tinggal tadi , kacau hingga sebati. Susun buah peach dalam bekas, tuangkan adunan pertama.Tunggu hingga beku
6.Apabila lapisan pertama sudah beku, tuangkan adunan kedua 1/5 agar-agar yang telah diwarnakan merah.
7. boleh dihidangkan apabila sudah beku ...:)

 *izah masukkan air peach tu jugak.




9 comments:

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Ada lg ye blog ko jah..haahaa
Yela..yela..rsp yg aku mintak 4 tahun lepas skrg baru ko bg ye..terima kasih jela..
Err..tang merah puding ko dok mano buk Ijah??

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam Izah
yumm yummmm jgak he heee
akak paling suka tang buah peach yg tersusun tu,,,sedapnya kan
panas2 gini tekak nak caribenda sejuk laju je kat tekak ni kan baru ngam he hee

tun_telani said...[Reply to comment]

Salam kak izah.. sedapnyer puding letak peach. tun kalau beli peach dlm tin mmg sambil2 buat tu separuh tin dh masuk mulut. hihi

Chah said...[Reply to comment]

Jah!! Haha...akak pun sentapp dik...ko buat kek pakai tgn, buat puding pakai siku ke jah? Seypa laju semcm n3 mu..aku mmg gemo menda sejuk2 cm puding mu itew...sejuk2 cm ulor aku x gemo lah...jah miss yu lah tetiba....hikhik

mala said...[Reply to comment]

mcm tak kena ja resepi ;-)

rahel said...[Reply to comment]

Nyaman lalu kat anak tekak....slrup!

Mas said...[Reply to comment]

jah......
he3....sejuk tekak aku tengok puding tu,..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

bagi akak yg kerja ni.. cuti ke waktu sekolah ke.. anak2 tetap mengekor akak sekali time nak kuar gi kerja.. cuma bezanya hari sekolah antar dorang pegi sekolah.. hari cuti ni angkut pegi rumah pengasuh... beza tang duit belanja pun ada gak sikit.. dah cuti ni.. mcm2 nak dipownya ibu dia ni.. pepagi dah nak kena pow nak nasi lemak ayamlah.. milo ais lah.. bengkrap mak kalau dorang cuti sebulan.. hehehe...

ehh... sedapnyer puding tuuu... sejukkk je masuk tekak..

cheq da said...[Reply to comment]

nampak sedap..mesti try nih..chek copy resepi yea...