CSS

Wednesday, April 22, 2015

Asam Pedas Kak Anim Terrrbaikk..


Assalamualaikum

kemain susah nak menaip untuk entry ini.Atau untuk entry yang akan datang.
Semuanya gara-gara si kecik korek huruf kat keyboard dan kunyaah. Ko hadeerr.. Stress makkk.
Saborr jela anak. Rongak banyak keyboard mak ko niha. huhu..


Lama dah saya menyimpan impian nak masak asam podeh ni. Memang dah lama tak masak. Dulu duluu duluuuu pernah la masak di awal terbinanya mesejid cinta. Ngee.. pas buat tu,mcm kene sumpah, tak pernah masak shingga lah ke hari trjasinya asam podeh resepi dari kak Anim.
Ianya simple tapi cukup rasa dan aroma. Saya guna binatang mana yang ada jela. Ikan kembung je ada. Tapi sedap u olss. Kak Anim tq kak.




Asam Pedas 
by anymz my kitchen 

bahan2 

1/2 ekor ikan tenggiri batang-akak guna 6 keping
-bersihkan gaul sedikit dgn serbuk kunyit dan ketepikan 
1 batang terung panjang-di belah dua dan di kerat 4.rendam dlm air sejuk sebentar 
15 tangkai cili kering-di kisar 
1 labu bawang besar-di kisar 
3 ulas bawang putih-di kisar 
2 batang serai-di kisar 
sedikit belacan-jika suka-di kisar 
3 batang daun kesum-ambil daunnya 
2 batang bunga kantan-di belah dua 
1 kiub pati ikan bilis garam secukup rasa 
1 mangkuk air asam jawa-agak2 le 
1 st serbuk kunyit minyak untuk menumis 

cara
 Panaskan minyak di dalam periuk Tumis bahan2 kisar hingga naik bau Setelah terbit minyak,masukkan serbuk kunyit,garam dan kiub ikan bilis Masukkan air asam jawa Masukkan juga ikan dan daun kesum Bila sudah mendidih masukan terung yang sudah di toskan airnya dan juga bunga kantan Jerang hingga terung masak Renihkan sebentar dengan api perlahan dan tutup api Sedia untuk di hidangkan.














8 comments:

aji nugraha said...[Reply to comment]

hihhh sedapnya,,,,, sangat pantas di makandengan lalapan,,,Obat Rematik

inahar ali said...[Reply to comment]

perghhh..mmg thorrbaikk!! kecur lidah nengok asam pedas izzah ni! nom.nom..nomm!

Mama Arif said...[Reply to comment]

wahhh sedapnya...lpas nie tringn pulak mkn asam pedass

IBU PUSPITA said...[Reply to comment]

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

ninest123 said...[Reply to comment]

nike air max, gucci outlet, louboutin pas cher, ralph lauren pas cher, louis vuitton outlet, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, chanel handbags, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, prada outlet, louis vuitton, kate spade outlet, jordan shoes, tiffany jewelry, air jordan pas cher, polo ralph lauren outlet, nike air max, louis vuitton, air max, louboutin shoes, nike roshe run, ugg boots, replica watches, tory burch outlet, longchamp, replica watches, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry, ugg boots, michael kors, louis vuitton outlet, nike free, christian louboutin outlet, longchamp pas cher, longchamp outlet, oakley sunglasses, oakley sunglasses, nike free, nike outlet, louis vuitton, prada handbags, oakley sunglasses, louboutin, uggs on sale, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin outlet, sac longchamp

ninest123 said...[Reply to comment]

michael kors, michael kors outlet, true religion jeans, vans pas cher, true religion outlet, hollister, hermes, abercrombie and fitch, michael kors outlet, nike air max, lacoste pas cher, converse pas cher, coach outlet, kate spade handbags, true religion jeans, vanessa bruno, ray ban pas cher, burberry, ugg boots, nike air max, hogan, nike blazer, ralph lauren uk, hollister pas cher, michael kors, tn pas cher, new balance pas cher, sac guess, north face, nike free run uk, true religion jeans, coach outlet, lululemon, michael kors outlet, nike roshe, air force, replica handbags, michael kors outlet, ugg boots, michael kors, michael kors outlet, ray ban uk, nike air max, timberland, oakley pas cher, michael kors, burberry outlet online, north face, coach purses, mulberry

ninest123 said...[Reply to comment]

gucci, wedding dresses, oakley, nfl jerseys, p90x workout, north face outlet, babyliss, new balance, celine handbags, baseball bats, hollister, converse outlet, herve leger, timberland boots, louboutin, instyler, longchamp, vans, lululemon, insanity workout, mont blanc, hollister, reebok shoes, chi flat iron, soccer jerseys, mac cosmetics, nike air max, north face outlet, ralph lauren, ray ban, jimmy choo shoes, ferragamo shoes, nike roshe, ghd, giuseppe zanotti, nike air max, mcm handbags, lancel, valentino shoes, abercrombie and fitch, beats by dre, asics running shoes, nike huarache, soccer shoes, birkin bag, nike trainers, hollister, bottega veneta, iphone cases, vans shoes

ninest123 said...[Reply to comment]

bottes ugg, thomas sabo, links of london, doudoune canada goose, canada goose outlet, juicy couture outlet, pandora charms, wedding dresses, moncler, moncler, moncler, canada goose, swarovski crystal, replica watches, pandora charms, coach outlet, karen millen, hollister, pandora jewelry, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, moncler outlet, ugg pas cher, moncler, ugg,ugg australia,ugg italia, marc jacobs, sac louis vuitton pas cher, louis vuitton, canada goose, ugg boots uk, louis vuitton, louis vuitton, toms shoes, canada goose, canada goose uk, swarovski, canada goose outlet, moncler, juicy couture outlet, supra shoes, moncler, montre pas cher, ugg,uggs,uggs canada, moncler