CSS

Monday, November 18, 2013

Chicken Floss Bun


Assalamualaikum

Selamat bercuti buat semua anak2 dan selamat  melayan anak2 yang asik kebulur je time cuti2 ni buat mak mak. Eh tak betul ke? hahaha... Biasa la kan.. kakak saya ada 6 orang anak.. katanya kalau time diorg cuti letih duk dapur 24 jam.. hehehe.. suwit kan.. smoga berkat air tangan ibu tu... 

Kat fb rasanya tengah asyik lagi melayan roti. Sana sini duk meroti. Saya pun nak asah skil meroti jugak dan terhasillah ciken flos bun ni. Ciken flos ni serunding la kan.. mintak akak kat rembau belikan. Sedapp... meratah pun asikk je.


Resepi ni saya amik kat blog Rahel. Terima kasih Rahel yg sudi kongsikan resepi dari buku resepi puan Noraini ni.


CHICKEN FLOSS BUN


Sumber:Puan Noraini Zakaria - Buku Resepi

Bahan A:
350g tepung berprotein tinggi
25g tepung susu
2.5g pelembut roti

Bahan B:
50g gula kaster
1/2 st garam
30g telur
200g air sejuk
6g ragi segera (sy guna 1 1/2 sudu teh)

Bahan C:
30g mentega (saya guna majerin)

Chicken floss secukupnya untuk topping
1/4 cawan susu pekat manis

*sedikit butter
*sedikit telur cair (1 biji telur + sedikit air)


Cara-cara:
1.Bancuhkan B kemudian campurkan A.
2.Ketika doh hampir dibentukkan,campurkan mentega,pukul hingga menjadi doh yang lembut (elastik).
3.Tutup dan biarkan 30 minit.Tumbuk doh.Bulatkan kembali.
4.Bahagi doh kepada 50g setiap satu.Bulatkan.
5.Biarkan kembang selama 20-30 minit.Sapu dengan telur cair.
6.Bakar bun dalam oven pada suhu 170'C selama 20-25 minit.
7.Setelah masak,keluarkan dari oven dan terus oles dengan butter.
8.Biarkan bun sejuk,kemudian oles dengan susu pekat manis.Tabur chicken floss di atasnya.\



7 comments:

Gee® said...[Reply to comment]

Syioknya makan roti gebu....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...[Reply to comment]

Sedapnya akak tengok roti ayam ni Izah macam kat kedai roti jer :)

Bbwana adienia said...[Reply to comment]

salam..

sedapnya chicken floss bun tu..sya suka sangat makan..apapun, nampak cantik dan gebu.

Yatie Mokhtar said...[Reply to comment]

bestnye...sedap sgt....

Tina Othman said...[Reply to comment]

Nyummm perasan jgk ramai yg meroti

CA said...[Reply to comment]

Salam Izah...

Ammpunzzz cantik betul kejadian woti ko ni zahhh...gebus gebasss je...leleh plak akak petang2 camni.tinggei suku je gamaknya posa akak hawi ni dok tenung woti ko...
x tahanzzzz...

wehh bab mosim coti skoloh ni...memang betul ammat tang anok2 lapo sokmo...memang masok aje wehh...layannn

err ada belen dok toti aok te..koi nok tapau ni...ekekeke

tq izah share wesepi ni..muahhh!

ummiaisyah said...[Reply to comment]

ai pon buat bun camni semalam jah....takdan nk bergambo udah licin....