CSS

Saturday, May 28, 2011

Bubur Nasi Halia


Assalamualaikum..

Sunyi betul kan orang semua cuti ni. Memasing sibuk dengan hal family ye. Terkecuali my hubby yang sibuk ngan hal kerjaya hari ni. Adeh.. Kat Ampang hujan niha beserta petir. Wah dah macam berita cuaca je kan. Ni melayan anakanda yang tak mau makan nasi keras lagi. Bengkak pipi dah tak de, cume tak mau mengunyah lagi. Buatkan simple bubur je. Habis semangkuk jugak dimakannya. Resepi dari buku Aneka Bubur alaf21. Boleh la nak makan ngan lauk apa apa pun kan. Ni saya goreng tofuu lembut makan gitu je.


BUBUR NASI HALIA
sumber : izahdaut

1/2 cawan beras
air  secukupnya untuk menjadi bubur
1/2 sudu kecil halba
1/2 inci halia
sedikit ayam/udang/bebola ayam
1 sudu kecil serbuk pati ayam
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam
bawang goreng

cara:

Basuh beras dan masak hingga mendidih.
Masukkan halia, halba, serbuk ayam .
Masukkan ayam atau bebola ayam.
Kemudian perasakan dengan garam dan lada hitam.
Hidangkan dengan lauk kegemaran.


22 comments:

Mas said...[Reply to comment]

makcik..
aku suka bubur nasi gini...
anak2 aku pun layan gak..
laki aku jerk yg tak suka...kikiki...
meh kat aku semangkuk...
sedappnya tengok...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

mkn bubur cepat kenyang tp cepat gak lapar ni jd,jgn ckp semangkuk..sepiyuk pun blh abis! :p

Yatie said...[Reply to comment]

tekak akak tengah perit ni....mmng sedap kalau dpt bubur semangkuk besor...kena buat sendirilah nampaknya...kan..kan..kan..

Sheery Dream Cakes said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah... sedapnya tgk bubur nasi nie izah... ada halia plak tu... pasti wangi n sedap tu kan izah...

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

Salam kak izah lama ita tak buat bubur ni... Jgnkan anak2 mak bapa pun suka kalau ada lauk2 tambahan .. Yummy

StarAnise said...[Reply to comment]

bagus makan bubur camni kurangkan angin dlm badan....:) awas! jangan buang angin merata-rata khi3..

HaSue said...[Reply to comment]

aku nekad nak makan bubur nasik esok!terliur giler aku nihh..tapi aku suke ngan ikan bilis goreng halia mcm menu pas beranak tu ..ngan ikan dlm tin..ngee

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam izaahhhhhh!!!!! ni mana tuan umah ni??? da tido pulak dia tetamu dtg dari jauh huh! bubur pun yillek! tak baik tauuuuuuu tak tinggalkan apa2 tuk tetamu, tuan umah tak leh tido dgn aman sbb asyik termimpikan tetamu jerrr wakakakaka...

Shasha Mohamed said...[Reply to comment]

Saya suka bubur nasi! ... ;)

Nazrah said...[Reply to comment]

suka bubur..selalu beli kat McD jer.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
sama la makcik..laki aku pun kureng. kalau time2 demam pun tak layan gak bubu2 ni..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Deliah's Deli
weh melmpo ko del.. tu nanti muntah bubur tu.. hehhe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
batuk ke akak? minum air bnyak2 tu jangan lupa ek.. tu la sedap la kalau dapat bubur time2 sakit tekak ni kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
waalaikumussalaam warahmatullah..
a ah kak, wangi je ngan halia n halbba tu.. leh try kalau trsa nak makan. simple je kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Juwita Jamaludin
betul tu ita, kalau ada lauk2 tambahan, ikan masin ke..ikan bilis goreng garing ke.. sambal itam ke.. woooo menambah2 laaa..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@StarAnise
hahaha.. jangan jadi cam anak aku sorang tu, kalau nak buang angin gi toilet.. nak tergelak aku... beria2 berlari, ingatkan nak terkencing.rupanya.. kentut je ummi.. haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
ikan apa dlm tin? ikan sardin? ikan tuna? a ah kan.. sedapnya.. aku masa pantang makan bubur ngan serunding ikan bilis.. woo sedap mekk

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
ngigau aku sambil melayan tetamu neh.. nah amik serdak bubur je.. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@ShashaCatering
sedapkan.. simple tapi padat dalam perut.. ai likee too

izahdaut said...[Reply to comment]

a ah..dah lama tak makan bubur mcD. zaman ank dara dulu lyn jugak. skrg dah tak.. huhu

Kapur said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah... sedapnya tgk bubur nasi nie izah... ada halia plak tu... pasti wangi n sedap tu kan izah...

Anonymous said...[Reply to comment]

To add the finishing touches to your landscape: Remove the grass and other
growth from the areas designated for the walkway. Mother Nature - plants,
rocks, stone paving, walls and other earthen elements help bring out the best of Mother Nature and
anchor your space. The benefits of having a backyard pond are numerous.


Here is my blog :: Backyard Landscaping Advice