CSS

Thursday, December 24, 2009

Raisin Apple Muffin



Baru-baru ini saya berkesempatan mencuba resepi yang dah lama saya nak cuba. Bila dah ada bahan dan kesempatan maka saya pun menikmatilah keseronokan menbuat muffin ni. Dan resultnya tidak mengecewakan. Aroma cinnamon (kulit kayu manis) yang wangi, texture yang lembut dan agak moist, rasa yang tak berapa manis, topping yang rangup dan manis dan sedap dimakan ketika panas. Seperti biasa juri muffin saya dan masakan saya, suami: " mm..sedap,lembut dan manis yang sederhana ditambah topping yang rangup. Sedap dimakan cicah air panas. Teh tarik satu!" Anak saya Bais :"mm..dapnya..dapnya.." sambil mengunyah muffin.

Resepi ni saya dapat setelah menjenguk satu laman muffin tapi dah lupa addressnya (almaklum banyak sangat duk tengok tapi buatnya tak juga..hehe). Tertarik dengan komen yang dibagi dan telah di ratekan 5 stars maka saya pun copy lah resepi tu. Jadi bagi siapa-siapa yang sudi mencubanya dialu-alukan. Cuma saya ada buat sikit perubahan setelah baca komen-komen yang dibuat kat resepi tu. Selamat mencuba.

Raisin Apple Muffin

1 1/2 cups all-purpose flour
1/2 cup sugar(kurangkan sikit)
2 teaspoons baking powder
1 teaspoon ground cinnamon (saya buat 2 teaspoons)
1/2 teaspoon salt
1 egg
1/2 cup fresh milk
1/4 cup oil
1 cup chopped apple(saya buat 2 biji apple hijau standard malaysia)
1/4 cup raisins

Crum Topping
2 tablespoons all-purpose flour
2 tablespoons oats
2 tablespoons brown sugar
1 teaspoon cinnamon
2 tablespoons butter (butter sejuk)

Caranya : Campurkan bahan-bahan kering-tepung, gula, baking powder, cinnamon dan garam. Gaulkan apple kiub dan raisins ke dalam bahan kering. Dalam bekas yang lain campurkan telur, milk, oii and gaul ke dalam bahan kering tadi.

Untutk topping campurkan semua bahan dan gaul ramas-ramaskan butter sejuk tadi.Taburkan atas adunan muffin yang telah dicedukkan ke dalam pembakar muffin. Bakar 190 celcius, 15-20 minit.

1 comments:

UTManja said...[Reply to comment]

wah..pasti sedap! nak nak nak...rasa boleh?