CSS

Saturday, December 26, 2009

Muffin Kosong










 
Penat otak pikir menu apa yang lain sikit nak buat breakfast hari ni. Saja belek-belek collection buku resepi (sendiri punya yang telah dkumpulkan resepi2 yang dah dan akan dicuba)sebelum si kecil Bais merengek kelaparan nak makan tibe-tibe dapat idea nak buat muffin. Muffin kosong makan dengan jem dan butter sedap juga. Bahan bahan pun senang. Dan resultnya juga tidak menghampakan. Cuma saya buat dalam cup muffin yang besar (edisi malas..hehe) jadi agak susah nak makan sapu butter dan jem. Kena pecah-pecah dulu. Lain kali kalau saya nak buat lagi saya akan buat dalam cup muffin yang kecil sedikit.

Muffin ni rasa lemak-lemak masin je. Sebab dia memang sedap makan disapu dengan jem butter atau kaya. Saya buat separuh je dari resepi asal. Saya memang selalu mencube resepi muffin separuh dulu. Suami saya selalu pesan buat separuh. Nanti kalau tak jadi tak rugi sangat. Saya tak tahu la pulak apa kata pakar kalau buat separuh ni. Tapi bila buat separuh memang bebaloi-baloi. Kalau sedap berebut-rebut, kalau tak sedap tak la sedih sangat tengok muffin tu terbiar je.hehehe..

Berbalik pada muffin ni, tak rugi mencubanya untuk sarapan. Anak saya pun suka makan. Cuma dia suka makan muffin ni kosong sahaja tanpa jem. Agak pelik bagi kanak-kanak sebab muffin ni tak rasa manis. Tapi berbaloi bila tengok dia makan. BTW koleksi resepi ni saya dapat dari mamafami (www.mamafami.fotopages.com). Selamat mencuba.

Muffin Kosong

1 3/4 cups self- raising flour
2 tablespoons caster sugar
1 teaspoon baking powder
1 egg lightly beaten
3/4 cup fresh milk
80 gram butter- melted

Panaskan oven 200 C. Campurkan tepung, baking powder dan gula ke dalam mangkuk. Dalam mangkuk yang lain, ampurkan telur, susu dan butter dan gaulkan sebati. Kemudian campurkan semua bahan dan gaul sebati. Sendukkan ke dalam muffin cup dan bakar selama 20-25 minit.

1 comments:

Harimau Malaya said...[Reply to comment]

LINK ASAL RESEPI INI

http://mamafami.fotopages.com/?entry=1030195