CSS

Saturday, April 2, 2011

Durian Breakfast Muffin


Assalamualaikum..

Mode  sabtu: pasrah. Ada sama mode dengan saya? Sila angkat kening sambil tekan tekan keyboard. ;p

Nama muffin ni macam tak sesuai je dengan adat kebiasaan dan ketimuran kita kan. No no no.. memang bukan jenis brekfast yang sesuai dihidangkan di rumah kami. Minum petang..ye boleh la diterima. Bila tengok review diorang bagi 5 stars. Tapi malangnya bukanlah 5 stars kat tekak saya. Hehe.. Tapi rasa muffin ni not bad la. Sesuai la dengan nama durian tu kan. Sesuai la juge dibuat time musim durian yang dah kunjung tiba ni.


Saya buat size mini muffin. Senang anak2 nak makan. Habis berketul jugak budak berdua tu makan. 

TAZKIRAH OF THE DAY

Rasulullah SAW lalu bersabda: "Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu."

Iblis segera menyampuk: " tidak, tidak. Tidak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir. Bagaimana kau boleh berbahagia dengan umatmu, sementara aku boleh masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak boleh melihatku.
Demi yang menciptakan diriku dan memberikan aku kesempatan hingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh, atau yang pintar, yang boleh membaca dan tidak boleh membaca, yang durjana dan yang soleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas."

"Siapa orang yang ikhlas menurutmu?"

"Tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahwa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. Jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku boleh pastikan bahwa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku."


DURIAN BREAKFAST MUFFIN
source: food.com


1/2 c isi durian
1 c tepung
2 biji telur
2/3 c gula merah@brown sugar
1/2 c santan
1 tsp baking soda
1/4 tsp garam
1/4 tsp vanila essence


Caranya: Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend sehingga halus. Masukkan ke dalam muffin pan. Menghasilkan 5-6 ketul muffin size L. Bakar pada suhu 180 C selama 25 minit.



Tu je la, saya dah modify sikit caranya tu. Untuk rujukan penuh boleh tengok di link source tu. Bukan modified tapi simplified kan nya. Paham kan? Soalan ditujukan buat yang berminat untuk mencuba la. Tapi saya rasa saya pernah buat muffin durian yang lagi gebu dari yang ini. Tapi tak rugi untuk mencuba kan. Ok lah.. hujung2 minggu macam ni apa lah agaknya aktiviti kengkawan? Saya? Sila rujuk mode di atas. Hahaaha... dan rasanya nak menghabiskan buku dummies yang cik abang beli hari tu. Tak habis mentelaah pun.. rasanya hari ni pun tak habis jugak. Haiii... saboo jela kan. Ok la, buat semua selamat berhari minggu bersama keluarga tercinta. Daaa..


14 comments:

Anna Qawina said...[Reply to comment]

mana ko dapat doyan tu Izah? tanam blakang umah? hehe..

pasrah? sama le ngan aku sampai mggu dpn pasrah seadanya....uwaaa..takde nak g mana2 ni..sok pon laki i kojo part time....takpe..nanti bnyk masyuk leh ku g tropong kedai bakeri..hihi..*redha tu kan?*

izahdaut said...[Reply to comment]

hahaha.. redha redha..yang tu redha memanjang punye..kikiki... ko jangan tanya aku tanam ke idak.ko imagine jela aku ada satu kebun yg penunh ngan pisang, labu, durian semua..hahaha..

Mas said...[Reply to comment]

kau ni ijahhh..asal pagi sabtu jerk..mood pasrah...muahahaha...
meh ceria2 kan diri...laki aku pun keje gak ari ni tau.....

wehhh mapin doyan.....
rasanya macam mana makcik....
aku tunggu doyan tak gugur2 lagi kat rumah aku...muahaha...

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
hahaha..tu la pasal.sian kek den. ceria ceria dalam blog la ek.ko cepat update blog, cemana aku nak ceria neh.

rasa dia cam mapin yang ada rasa durian.hehe..mcm bubur yang dijadikan mapin pun ada.sebab ada elemen santan dan gula merah tu.aishh susah2 ko buat ler.sikit je tu kalau nak merasa..

Azlita Aziz said...[Reply to comment]

ala izah akak tak makan dorian la...

izah akak pun pasrah jugak.... hahaha biasa lah izah dah jadi surirumah ni... nanti lama2 ok lah tu dah terbiasa.... macam akak ni ha....

Azlita Aziz said...[Reply to comment]

izah tazkirah mu hari ini cikup mendalam...
penuh dgn maksud yg tersirat dan tersurat....
banyak2 bersabar ye dik... sungguhnyer sabar itu 100% hambanyer yg benar2 beriman....

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ita..
oo akak mmg tak maakn durian ye.. tempoyak leh makan tak? hehe..abg saya kata kalau tak amakn durian mcm ilang satu kenikmatan dunia.tu ayat org giler durian la.saya pun suke gitu je.melantak sesungguhnya tu tak le.

tazkirah untuk peringatan semua. insyaAllah..i will.. thank kak

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Eh..nyibok lagi..maklumle tgh pasrah kan...

Mas : Izah pasrah time pagi Sabtu ek? Pagi Jumaat elok je aku tgk..muahahaaaaa...meh larik dalam guni sesama Mas..hahaha *takdak kerojo ke hape nih?*

izahdaut said...[Reply to comment]

ana.. ko pernah rasa makan keyboard tak? huh gi mandi nuhh.. sibuk jekk..
ooo pandai la ko mek ana.. ampeh..sekeh 20 kali mek ana!!

HaSue said...[Reply to comment]

tu makyung yg sorg tu pekehai nya izah?nak kate meroyan,x logik laa pulak...pasrah melampau2 tu siap nak lari dalam guni..errr,muat lagi ke nk masuk dalam guni tu naa..kakakaka

wehh..mana ko jolok duyan nih..aku tak suka tau kau sebut2 duyan2 kalo takde kat umah akuuu..hahaha..aku nak carik gak ah..tgk umah noorsha tyg duyan gak aritu..cis,tetiba terbyg keenakan doyan

anymz said...[Reply to comment]

zah,terus terang ni akak nak copy tazkirah ko tu.nak masukan dlm blog my story akak nanti,nak tujukan buat seseorang yang pernah membuatkan blog my story akak tu hampir di tutup lantaran fitnah demi fitnah yg di lemparkan buat akak yang cantik manis lagi menawan kalbu nih.wakakakaka
Wah! panjang amek2 entri akak hari ni.sobab sodeh sikit ni hah duyan kek umah akak ni tak berapo nak menjadi lak thn ni.mcm tau2 yo ko nak dtg zah..takpo2 tunggu jiran tetanggo punyo duyan..nanti akak jomput lah korang semua dtg sini yo pehtu ramai2 kito semuo gi berkelah ke port dickson..hahaha

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
Mood ok tak ni...apa pun ceriakan harimu bersama keluarga tersayang, hargai mereka yg menyayangi dan menghargai dirimu....
= kalau berkaitan dngn doyan mmng kegemaran akak..leh tak akak rasa seketoi dulu....akak kalau doyan ni suka wat bubur/ bingka je...tapi tulah takde stok doyanlah...nak carilah...

Sheery Dream Cakes said...[Reply to comment]

waaah!!! pasti sedap nie izah.... banyak tu.. nak 1 ler... nak buat pun masih lagi terkejar2 ngan masa nie... huhuu... terliur dah nie.. n yg best tu kat sana ngah musim durian ek.. syok nyeee

Bee said...[Reply to comment]

Izah, kalau nak ikutkan hati hari2 mood kbee pasrah..sbb hb hari2 keje, betul2 cuti pun hari raya aje..sib baik ofis sendiri jd kalau hb sibuk maka kami anak beranak yg akan buat kunjungan hormat ke ofis dia...ok tak camtu???