CSS

Saturday, January 22, 2011

Nasi Minyak Hujan Panas


Assalamualaikum..

Hari ni kannn..mmm malas sungguh rasanya. Rasa nak melepak tengok tv je. Hubby lak tak de, dia ada program kat PD. Nak masuk entry pun malas. Tapi nak jalan jalan BW je. Tapi kalau tak masuk kan karang susah pulak nak buat rujukan kat diri sendiri. 

Nasi minyak ni kan, mmg sebijik rasa nasi minyak kat tempat orang kenduri kawin. Terasa harum rempahnya semua tu. Tu pun saya tak guna minyak sapi. Saja tak nak bau sapi. Dah ramai bebenor yang try. Mas Duniaku pun ado dah 2,3 kali hantar report nasi minyaknya ke myR tu. Hehe..mekasih ye buat makYong untuk resepi nasi ni.



NASI MINYAK HUJAN PANAS

sumber :  Kak Hana dan  Makyong 
copy: Mas

Bahan :
  • 4 cawan beras basmati
  • 5 cawan air
  • 2 ketul kiub ayam
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna merah, kuning, hijau

Bahan Penumis :
  • 1/2 inci halia - hiris halus
  • 2 ulas bawang putih - hiris halus
  • 1/2 biji bawang besar - hiris halus
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan Hiasan :
  • Bawang goreng
  • Kismis


Cara membuatnya :
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
  3. Masukkan beras dan gaul rata.
  4. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  5. Masaklah nasi sehingga masak
  6. Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu

*saya buat kurang dari separuh dari resepi di atas.So kalau nak buat sikit tu, pandai2 adjust bahan2 lain ye. Saya guna beras siam je. Saya makan dengan ayam masak merah dan acar masak.

1 comments:

Mas said...[Reply to comment]

makcik...peberet aku ni nasi minyak...maunya bertambah nasi tu..sedappnya...
cantik la warna nasi minyak kau ni...aku suka...