CSS

Friday, February 19, 2010

Makan Makan


LAPIS ROTI BERDAGING ni memang sedap. Yang sedap tu bila cheese tu dkunyah bersama inti dagng tu..waahh sedap sunguh. Menu ni buat sekali sekala ok la..kalau dah berkala-kala mmm bagai dikata la.. Menu ni buat masa tahun baru 2010. Buat untuk breakfast. Simple dan sangat sedap. Ala-ala lagsana tapi dtukar dengan roti.

Special request dari special person jadi saya pun sertakan sekali resepinya.
Bahan-bahannya:
untuk inti:
3 biji kentang (dipotong dadu)
500 g daging cincang
1 biji bawang besar (blend)
3 ulas bawang putih (blend)
1 sudu besar serbuk kari @ lebih
minyak untuk menumis
saya masukkan sedikit serbuk lada hitam dan basil
untuk roti:
12-14 keping roti
500ml susu segar
3 biji telur
sedikit garam
cheese (saya guna pizza cheese:combination mozzarella dan cheddar)

Caranya: Tumiskan bahan blend, masukkan kari, daging dan kentang. Masak hingga kentang empuk (macam inti karipap). Untuk lapis roti, celupkan roti bersama susu segar, telur dan garam. Ramas-ramaskan adunan. Lapiskan roti dan inti berselang-selang di dalam dulang bakar. Taburkan cheese di atas sekali.Bakar sehingga cheese kekuningan.





KEK COKLAT MOIST sedap yang lembut dan lembab. Masuk je ke mulut hancur je dalam mulut. Dah banyak kali buat dan family memang suka makan kek ni. Ada yang saya kukus dan saya bakar. Ada juga saya alter sikit bahan-bahannya supa lag moist dan rasa yang kaya dengan coklat.





PAU GORENG ni memang lembut dan rangup di luarnya. Kuih pau goreng ni pun saya dah banyak kali buat. Buat inti kaya, inti kelapa gula merah, inti kentang berdaging dan saya letak sikit telur. Hubby saya pun suka sebab sampai petang pun masih lembut bila dia makan bawa bekal ke office. Saya pun memang suka pau goreng ni. Dulu-dulu selalu beli kat pasar ramadan yang berintikan sardin. So untuk pau seterusnya saya akan cuba buat inti sardin pulak. mmm basta...

0 comments: