CSS

Tuesday, January 26, 2010

Mufiin Vanilla










Melawat laman-laman blog dan laman-laman tempat berkongsi resepi masakan ni memang menyeronokkan dan meralitkan. Kalau ada time memang saya suka meneliti resepi-resepi yang boleh dicuba dan yang dah comfirm sedap. Kadang-kadang resepi simple je, tapi kalau pandai olah jadi sedap. Teringat pula masa mula-mula belajar masak sambal tumis ikan bilis untuk nasi lemak yang menjadi favourite hubby. Mula-mula masak memang rasanya hampeh. Tengok kat resepi bahan yang diguna sama je yang saya buat. Rupanya teknik masaknya yang nak kena polish. Dah tahu caranya baru bersemangat sikit nak masak dan  terimakasih kepada mak metuaku. Hehe..



Kali ni saya menjengah ke satu fotopages dan sangat kecewa sebab masa copy resepi lupa nak tulis tuan punya resepi siapa, bila nak masuk dalam blog baru perasan tak tulis pemilik resepi ni. Cuma ingat-ingat lupa sebab saya cuba resepi ni ada komen kata antara resepi maffin vanilla yang sedap. So sesedap mana muffin ni terpulang pada tekak masing-masing. Hehe.. pada saya ok dan sedap. Bais suka makan. Tapi my hubby tak suka maffin vanilla. Saya buat ni saja buat marble letakkan sebahagian adunan dengan sedikit serbuk koko.





Muffin Vanilla



250 gm mentega

180 gm gula kastor

4 bji telur

185 gm tepung naik sendiri

60 gm tepung gandum

185 gm susu segar



Caranya: Ayakkan kedua-dua tepung ke dalam mangkuk. Pukul mentega dan gula sampai ringan dan gebu. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati. Campurkan tepung dan susu berselang-seli ke dalam adunan mentega tadi. Sendukkan ke dalam bekas pembakar muffin dan bakar pada suhu 180 c selama 20-25 minit.




0 comments: